הדיאלוג ככלי הכרחי לגישור

סכסוכים משפחתיים מתרחשים מאז ומעולם, בעוצמה ובמינונים שונים. סוג הסכסוך, הגודל, ושאר המאפיינים שלו, עלולים ליצור מציאות מורכבת, אשר תחייב את כל בני המשפחה, בשלב כלשהו בחייהם לעצור ולבחון את הסכסוך בצורה ראציונלית על מנת ליישבו, אחרת, הם עלולים למצוא עצמם נסחפים לתוך מערבולת רגשית עמוסה מטענים אשר עלולה לפרק את המשפחה או לפגוע בחלק מחבריה.
   
באשר להליך גירושין, חוקק בארץ חוק חדש, אשר מחייב בני זוג המעוניינים להתגרש, טרם הגשת תביעת גירושין לבית המשפט, לבצע הליך של גישור. אולם גם באשר לסכסוכים משפחתיים אחרים, כמו בין אחים, ירושות, צוואות ועוד, מומלץ לבצע גישור משפחתי, על פניי פנייה לבית המשפט.  

   
מאפיינים התורמים להצלחת הגישור המשפחתי

     
גישור משפחתי נועד ליישב את הסכסוכים בדרך מקצועית, יעילה ואנושית אשר מאפשרת לצדדים המעורבים בסכסוך להנות מפיתרון ייחודי אשר מוסכם ביניהם. את הגישור מנהל מגשר מקצועי, אשר מגיע אל הסיטואציה כלוח חלק. הוא ניטראלי ואינו מצדד בצד מסוים. עובדה זו מבטיחה את היעילות המקסימאלית בהבנת הסיטואציה ובצרכים השונים של הצדדים.יש מספר מאפיינים אשר יתרמו להצלחת הגישור המשפחתי, כמו נכונות, שיתוף פעולה מלא של הצדדים, ורצון אמיתי לפתור את הסכסוך. יחד עם זאת, יש מאפיין נוסף, אשר בלעדיו לא יהיה ניתן ליישב את הגישור המשפחתי בהצלחה.

    
הדיאלוג – ככלי הכרחי לגישור משפחתי

    
הדיאלוג, הוא אחד המאפיינים החשובים ביותר להצלחת הגישור המשפחתי,משום שהוא יוצר את הקרקע הפורייה ביותר ליישוב הסכסוך. באמצעות הידברות ודו שיח, אנו מארגנים לעצמנו את המחשבות ומבררים לעצמנו מה אנו רוצים ומה נכון לנו ומה יסייע בידינו לפתור את הסיטואציה.
    
שנית, הדיאלוג יוצר תקשורת בין המעורבים בסכסוך ומסייע בידי כל אחד מהצדדים לראות את הצד השני ולהבין את עמדתו. במידה ולא מתקיים דיאלוג נכון, כל צד עלול להסתגר בדעותיו וברגשותיו המתלווים ולשכוח שבצד השני עומד אדם נוסף עם צרכים, דעות, רגשות והתמודדויות. המשמעות היא, כי באמצעות הדיאלוג אנו מסתכלים על הסיטואציה כרחבה יותר, יוצאים מן "האני" ומבינים שלסכסוך המדובר יש עוד פנים.
   
הדיאלוג מעורר להקשבה ויכול ליצור הזדהות והבנה. לעיתים, כשנמצאים בעובי הסכסוך ובלהט הרגשות, כל צד מדבר, טוען את טיעוניו ונואם, אולם הצד השני רק שומע. הוא לא באמת מקשיב. בדיאלוג נכון, אותו מנהל המגשר במיומנות ובכלים מקצועיים, הוא מסייע לצדדים להקשיב הקשבה מלאה, מבלי לחשוב על טיעון נגד. תהליך זה, מאפשר לכל צד להבין את הצד השני באמת. יש לציין שבדיאלוג בגישור יש לנו גבולות ברורים של שפה וכללי נימוס, גבולות אלה מאפשרים את הרצינות ההכרחית לקראת יישוב הסכסוך. 

    
ניווט, ערכים הומאניים ויישוב הסכסוך

    
המגשר, עם הכלים המקצועיים שבידו, מנווט את המעורבים בסכסוך ליידי הידברות ודיאלוג, וכתוצאה מכך מוביל לפתירת הסכסוך באופן יצירתי ויעיל. הכלים בהם עושה המגשר שימוש, הם כלים מקצועיים אשר מבליטים את הערכים ההומאניים באדם, מדברים בשפה חיובית ומיישבים את הסכסוך. אלו, יחד, מאפשרים למעורבים בסכסוך לחזור במהירות לשגרת חיים תקינה.